Het grote zonde
van de verlaten popcultuur
door Peter Slagt (met
toevoegingen van Nico Knibbe en Miranda van Holland)
1. HET GROTE ZONDE
Huidige situatie
Al zeven jaar lang ben ik juryvoorzitter van de
Grote Prijs Van Leusden, één van de vele 'prijzen/talentenjachten' voor bands
en artiesten. In bijna iedere plaats in Nederland vinden dit soort wedstrijden
plaats. Voor bands is het bijzonder eenvoudig om in te schijven en mee te doen.
De afgelopen jaren zag en beoordeelde ik 7 X 12 bands. Bij deze 84 bands zat
slechts één band bestaande uit christenen. Dit idee maakte me erg verdrietig,
zeker als ik weet hoeveel jonge christenen er met muziek bezig zijn. Dat zijn er
veel! Het deed me nadenken wat eigenlijk de rol is van de christelijke
kunstenaar, in dit geval de muzikant annex songwriter en hoe de huidige situatie
is binnen de Nederlandse popcultuur voor ons als christenen. Die is niet best.
De cafés, kroegen, jongerencentra, culturele centra, popclubs maar ook
popbladen en fanzines als OOR, Aardschok, Obscene, Basic Groove, etcetera
blijven vrijwel verstoken van christelijke artiesten. Wij christenen hebben onze
invloed op de hedendaagse popcultuur vrijwillig ingeleverd. We hebben tegen de
duivel gezegd: "Hier is het Nederlandse clubcircuit. Neem jij het maar. Wij
doen er toch niks mee." Vervolgens hebben we ons terug getrokken in onze
eigen veilige kastelen binnen ons eigen christelijke wereldje.
Het doel van het podium
Hoe kan het dat popclubs- en bladen verstoken blijven van christen/
artiesten en hun muziek? De reden is eenvoudiger dan het lijkt. Popzalen, café's
en jongerencentra hebben podia met een speciaal doel. Dat doel is
'kunstbeoefening' en hiermee wordt vrijwel altijd het 'spelen van muziek'
bedoeld, al doen de laatste tijd ook poëzie, cabaret en stand-up comedy hun
intrede. Deze zalen (laten we ze voor 't gemak 'clubs' noemen) hebben dus ruimte
voor bands en artiesten van voldoende niveau om 'hun kunst te beoefenen' voor
publiek. Nogmaals: het doel hier is dus kunstbeoefening! Deze podia zijn er dus
niet ter verkondiging of voor het maken van propaganda. Deze podia zijn er voor
het maken en ten gehore brengen van kunst, in ons geval muziek. Bands en
artiesten die zich als doel hebben gesteld om te evangeliseren, kunnen en willen
om die reden dus geen gebruik maken van die podia in de clubs. Veel bands
trekken zich daarom terug in het christelijke muziekcircuit met z'n eigen zalen,
koffiebars, jongerenorganisaties en voornamelijk christelijke bezoekers.
De aard' is van God en al wat daarin is?
Wat overblijft is een leemte in de clubs, die gevuld wordt door niet
christelijke muzikanten en artiesten. Zij nemen de ruimte om hun kunst te
beoefenen. Zij nemen de ruimte om hun liedjes, waarin zij de wereld beschrijven
en hoe zij 'm zien, te kunnen spelen. En wij christenen? Wij laten het toe! Wij
zingen in onze kerken dat de aarde van God is en al wat daarin is. Maar terwijl
we het zingen, laten we de Nederlandse popcultuur links liggen. Braak terrein.
Dood en doodzonde. Zeer, zeer jammer...een gemiste kans, want we lopen onze
opdracht mis! En wanneer gaan we die opdracht weer vervullen? We zeggen in de
wereld te staan, maar niet van de wereld te zijn. Hoe is het dan in hemelsnaam
mogelijk dat we ervoor kiezen om die wereld te verlaten en ons in onze eigen
ivoren torens terug te trekken? Is dat God's opdracht? Is dat Zijn bedoeling met
kunst en muziek? Waar zijn God's arbeiders gebleven? Waar zijn de mensen met
visie voor de Nederlandse popcultuur? Waar zijn de profeten gebleven? Mensen,
wordt wakker voor het te laat is! En het is nog niet te laat, maar de tijd is
kort.
Voordat ik daarop verder ga in deel 4 "Wat Nu?", wil ik het hebben
over het grote misverstand en de rol van de artiest en de rol van de kerk plus
andere redenen waardoor christenen wegblijven uit het clubcircuit.
2. HET GROTE MISVERSTAND
Getuige zijn of evangeliseren?
Ik geloof heel zeker dat we allemaal, alle christenen, een getuige van Jezus
Christus horen te zijn, waar we ook gaan. Je zou het een opdracht kunnen noemen,
maar je doet dat vooral omdat je zoveel van God houdt. Jouw levensstijl is daar
een afspiegeling van, hoe je met mensen omgaat, wat je tegen ze zegt. Die
getuigenis, die 'afspiegeling' van Christus ben je overal waar je komt. Wat voor
beroep je ook hebt, of je nou glazenwasser, boekhouder, organisator van concerten, of muzikant/kunstenaar bent...jij bent een getuige van wat je
gelooft.
Het grote misverstand is dat de meeste christenen denken en vinden dat alle
kunstenaars en muzikanten hun muzikale gave of talent behoren te benutten om te
evangeliseren. Ze verwachten van de kunstenaar dat de liedjes die ze schrijven
een kruiwagen zijn om het evangelie bekend te maken. Ze verwarren evangelisatie
(verkondiging van het evangelie) met getuige zijn (afspiegeling van Christus
zijn). Wat het gevolg is van deze keuze, heb ik al eerder beschreven in deel 1
"Het Grote Zonde".
De rol van de artiest
De persoon die artiest is, moet 'kunst' (art) kunnen maken en dat goed doen
(zie "kwaliteit"). Dat is zijn of haar rol. Een liedjesmaker, een
muzikant, een band...de taak is het creëren en vertolken van kunst: hun kijk
op de wereld om hen heen, gereflecteerd op henzelf, eerlijk weergegeven in de
vorm van een liedje, een instrumentaal stuk of iets anders, zonder zich iets van
anderen te hoeven aantrekken in wat voor kunstvorm zich dat uit. Alleen wanneer
een christen die artiest is díe absolute ruimte krijgt zoals in de vorige zin
geschetst, kan hij of zij een rol van betekenis gaan spelen binnen de door
christenen verlaten popcultuur.
De rol van de kerk
Medechristenen en kerkelijk leiders zijn vaak bepalend in hoe artiesten
moeten zijn en hoe hun kunst/muziek eruit moet komen te zien, zeker op het
inhoudelijke vlak. Ik heb diverse jonge artiesten gesproken die, omdat zij als
artiest niet werden begrepen, enorme ladingen kritiek over zich heen kregen. Er
worden muzikanten afgewezen en veroordeeld omdat hun teksten 'niet radiaal genoeg' worden bevonden, terwijl de intentie van de schrijvers alleen 'het maken
van een eerlijk liedje' was. Er zijn muzikanten enorm verwond. Lieve
medechristenen, laten we het idee loslaten dat we alle kunst/muziek moeten
begrijpen. Dat is onmogelijk. Vaak kun je als kunstenaar/muzikant niks anders
dan 'alleen maar het liedje spelen', terwijl je het niet kunt uitleggen. Dat is
het mysterie van de kunst. En dat mag geaccepteerd worden. Ik snap ook niks van
de bouw van huizen of bankieren, maar daarom is het niet verkeerd. Ik wil je
oproepen om ruimte te geven aan de christenen die zich bezig houden met
kunst/muziek, zonder restricties. Laat artiesten artiesten zijn. We hebben lang
genoeg cultuurgebieden als kunst en muziek links laten liggen als christenen en
onze eigen subcultuur gecreeërd, buiten de wereld. En nu is het genoeg!
3. ANDERE REDENEN
Kwaliteit
Nico Knibbe van NoButs wees me op het volgende punt: "Een andere
belangijke reden is dat de kwaliteit van de christelijke muziek mijns inziens
niet wordt gestimuleerd. Er is onvoldoende kritiek. Iedereen vind het prachtig
wat je doet. De eerste jaren van Nobuts deden wij alleen seculiere podia. Toen
we voor het eerst in een christelijke tent speelden kregen we opeens applaus en
mochten we een toegift spelen. hardstikke leuk en het streelt je ego, maar als
je dat teveel hebt, wordt je niet beter. Het niveau van veel christelijke
bandjes is mijns inziens nog onvoldoende om de keiharde toets ter kritiek van de
grote boze buitenwereld te doorstaan. En als je je daaraan niet blootstelt en je
terugtrekt in je veilige wereldje wordt je nooit beter."
Angst voor de grote boze buitenwereld
Miranda van Holland wees me op een andere diepgewortelde reden waarom
christenen uit de clubs wegblijven: angst. Angst voor een wereld die zij niet
kennen. Angst door verhalen over drank, drugs en de over mensen die het
gebruiken. Angst voor het onbekende. Angst voor beïnvloeding. Net het echte
leven, he? En ik begrijp het best. Toen wij met Non-U-Agency voor het eerst een
Amsterdamse club binnenliepen, vonden we dat ook best eng. Je trekt een wereld
in, waar je niets van weet, buiten de indianenverhalen om. Maar juist die
onwetendheid maakt je zo bang. Meer kennis van zaken zou veel angst kunnen
wegnemen. Het clubcircuit is net een grote kopie van het leven op school en op
het werk. Wanneer iemand jou in de fietsenkelder van de school een blowtje
aanbiedt, kun je kiezen mee te doen óf niet. In de boekwinkel, waar je de EO
Visie koopt, kun je ook kiezen porno of occulte lectuur aan te schaffen...óf
niet. Die keuzes maak je overal, jong en oud, thuis, op straat, in de stad én
in de clubs! En vergeet God niet, mensen! Hoe zit het met ons vertrouwen in de
Allerhoogste? Is Hij soms niet bij ons? Blijft Hij bij de deur van 't café
achter en laat ons alleen? God, onze sterke almachtige Vriend gaat met ons mee
waar we ook gaan! Hij is bij je als jij je leven aan Hem hebt toevertrouwd!
Vertrouw daar op! Wees niet bang!
4. WAT NU?
Teruggaan!
Het gaat erom dat we als christenen weer ons gezicht laten zien op plekken
die we uit handen hebben gegeven. Het gaat erom dat de christenen die artiest
zijn weer hun plek kunnen innemen op de poppodia van Nederland. Laten we onze
zonde belijden dat we ons bewust hebben teruggetrokken uit dat deel van de
wereld waar God ook thuishoort. Laten we als christenen onze invloed weer laten
gelden in de clubs, in de café's, in de jongerencentra en in de popbladen, door
onbelemmerd goede kunst, goede muziek te maken. Laten we als die aarde inderdaad
van God is, dan werk maken van de popcultuur. Begin desnoods klein. In je eigen
omgeving. Wat vooral nodig is, is dat muzikanten gewoon liedjes gaan maken en
dat de kerk deze mensen steunt, zonder voorwaarden. Dat is een begin.
Moeilijk?
Alle begin is moeilijk. Maar elke stap is er één. Elke band kan
inschrijven voor een regionale prijs en het jongerencentrum in de buurt kan een
eerste stap zijn. NoButs deed in de jaren'90 aan elke wedstrijd mee! En
dat heeft ze sterk gemaakt. Deze band en ook een band als Beam laten hun neus
met regelmaat in het clubcircuit zien. Het platenlabel Sally Forth Records
presenteert al haar (christelijke) artiesten en bands naar het popcircuit en
wordt door veel niet-christelijke mensen al gezien als vernieuwend alternatief
label. Het resultaat is een grote licence-deal voor Rollercoaster 23 (één van
hun bands) en optredens in gerenommeerde clubs. Op deze manier zijn christenen
heel bepalend voor een deel van de popcultuur. Een klein deel van de platenmarkt
is teruggewonnen. Daarnaast ben ik zelf met Non-U-Agency al sinds 1992 bezig om
diverse bands en artiesten (o.a. Mr Bennett, Tess Wiley, No Buts, Salt e.a.) in
de clubs te laten spelen. Nico Knibbe van NoButs had nog een suggestie: "Ik
denk dat je ook mag wijzen naar de christelijke zalen zelf. Waarom stappen ze
zelf niet de locale kroeg in, praten de kroegbaas om met de mededeling dat ze
een te gekke band hebben, plakken het dorp vol met posters en zorgen voor een
volle tent. De kroegbaas blij, want hij heeft omzet gemaakt, dus die wil nog wel
eens zoiets." Wat een extra mogelijkheden voor ons als christenen!
Nog zoveel te doen
Maar tot nu toe is alles een druppel op de gloeiende plaat. Er zijn nog
zoveel mogelijkheden. Zoveel podia om op te treden. Zo ontzettend veel zalen
waar we ons gezicht niet meer hebben laten zien. Pikken we dat? Pikken we dat
van onszelf, als we werkelijk van Christus houden? Laten we de krachten bundelen
en samen deze woorden omzetten in daden. Er is genoeg tijd verspild. Ik geloof
dat ook de hele popscene inclusief zalen en popbladen God toebehoort. De keus is
aan ons: in onze ivoren torens blijven zitten of teruggaan en optreden.
Peter Slagt,
Nijkerk voorjaar 2000
Mede ondertekend door:
Bram Rebergen (organisator Flevo Totaal Festival/Youth For Christ), Floor Koomen
(EO radio presentator en programmamaker -X-Alt), Manja Visser (producer EO's
X-Alt Radio 3FM), Hans Sigmund (zanger/bassist Beam), Nico Knibbe
(zanger/gitarist No Buts), Jos Honig (direkteur Sally Forth Records), Minco
Eggersman (drummer Rollercoaster 23 & Kryptonite Garden/direkteur Sally
Forth Records), Arjan Nihot (Organisator Brainwave/LowRoof Records), Tony
Stippelmans (Embryo Arts België), Liseth Horsten (Salt/Mean-It Streetwear),
Frank Verhoeven (CUP Brabant), Arjen van Wijk (zanger Subatlantic Starfish/boeker
Sally Forth Records), Gerrit Spanninga (Pop And More Groningen), Henk Nennie
(Stichting Millennium Concerts), Miranda van Holland (host Garage/La Luna Flevo
Totaal Festival), Daniel Thomassen (gitarist Kryptonite Garden).
Commentaren op het essay:
"Omdat de praktijk vaak veel weerbarstiger
blijkt te zijn dan de theorie hebik me t.a.v. van de stellingen in onderstaande
essay altijd wat sceptisch opgesteld. Zo van: "Christen zijn in het het
seculiere circuit en dan ook nog het geluid van het koninkrijk van God laten
klinken is praktische onmogelijk. Al was het alleen maar omdat de artiest als
het puntje bij paaltje komt de makkelijkste weg kiest en zwijgt. Of de
christenartiest kan de verleidingen van het circuit en succes niet baas en
verzwakt in toewijding en geloof".
Na enkele malen optredens van christenartiesten in het seculiere circuit bezocht
te hebben en een interview met D.E. Edwards van 16 Horsepower te hebben gemaakt
moet ik op bovenstaande scepsis terugkomen.
Het ristelende geluid van het doorbrekende koninkrijk van God klinkt wel
degelijk in de snoeiharde gitaren, plokkende banjo's en tedere vocals door.
Ik herzie mijn mening. Wij, de gemeente, moeten deze mensen juist in ons hart
sluiten en hen ondersteunen. De taal van de muziek die ze "spreken"
wordt verstaan door hen die dat willen, de woorden die ze spreken worden
ontvangen door hen die daarvoor open zijn.
De gemeente zou zich moeten inspannen een thuis en inspiratie voor deze
artiesten te zijn."
Floor Koomen (Programmamaker/presentator EO)
"De huidige christelijke visie over wat muziek is en welke rol zij zou
moeten spelen is mede door de 'gospel rock geschiedenis' en de ontstane CCM
industrie verwrongen. Mijns inziens is die christelijke visie ook steeds verder
komen te staan van de Bijbelse visie op muziek. Wij hebben met Beam en als
individuele muzikanten altijd geprobeerd ons te mengen in de normale popcultuur.
Het spelen in clubs zie ik in die zin ook als de normaalste zaak 'van de wereld'
. Juist omdat hier onze roeping als discipel van Jezus en onze roeping als
kunstenaar een belangrijk deel van hun bestemming vinden.
Wel wil ik opmerken dat christelijke artiesten en musici die actief zijn in de
popcultuur moeten oppassen de kerk te verwaarlozen. Ook in de kerk blijven
mensen nodig die hun broeders en zusters dienen met eerlijke en oprechte kunst
tot eer van de Allerhoogste en tot opbouw van het Koninkrijk."
Hans Sigmond (zanger/bassist Beam)
"Het moment dat kunst niet begrepen hoeft te worden is heel waardevol.
We begrijpen het leven ook niet helemaal (ook al zijn er mensen die overal bij
zeggen: Jezus is het Antwoord, zich dan blijkbaar niet afvragend wat dat
antwoord betekent en hoe het relevant zal zijn in hun dagelijks leven) en dat
moet worden gereflecteerd in de uiting van de kunstenaar. Ook is het waardevol
om in contact te komen met dingen die je niet begrijpt omdat je dan wordt
getraind je standpunt te onderzoeken en te bepalen; zelfs onder woorden te
brengen. Het is heel goed dat je de Christelijke scène motiveert: Dát
(Christelijke kunstenaars) is de bron die we kunnen aanboren! Ik heb ook het
idee dat wanneer we als Christenen niet zo achter slot en grendel leven ons
wereldbeeld, ons spraakgebruik, onze houding en zelfs ons Godsbeeld een stuk
realistischer wordt. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel geleerd van de tegenstand die
ik van mijn klasgenoten kreeg op mijn levensvisie. Daardoor heb ik met dezelfde
vragen geworsteld als zij en ben ik net zo bewust Christen al iemand die zich
bekeert zonder Christelijk te zijn opgevoed."
Daniel Thomassen (Gitarist Kryptonite Garden)
Correspondentieadres:
Peter Slagt/Non-U-Agency
Kamille 30
3863 DV Nijkerk
tel/fax: 033-2457949
[email protected]
DE MUURKRANT IS EEN UITGAVE
VAN:
Startkwalificatie te Hengelo
(O)
HEB JE VRAGEN, SUGGESTIES, OP- OF AANMERKINGEN?
SCHRIJF, E-MAIL, BEL OF FAX DAN NAAR:
Uitgever Muurkrant:
Wim Bootsma
Spiegelstraat 62
7552 MR Hengelo
tel./fax: 074-2420948
e-mail: [email protected]
internet: https://muurkrant.org
Wil je de Muurkrant steunen?
Maak dan een bijdrage over
op:
rekeningnummer 81.89.64
t.n.v. Startkwalificatie te Hengelo (O)